Spelenderwijs rekenen

Spelenderwijs rekenen, is dat iets voor jou?

Herken je dit?

Je bent leerkracht van groep 3 en/of groep 4 en je zou eigenlijk meer willen doen om de overgang naar de middenbouw te versoepelen. Je hebt op rekengebied al het een en ander uitgeprobeerd, maar je bent nog niet echt tevreden. Soms laat je de kinderen spelletjes doen of je organiseert een activiteit op het plein, maar je twijfelt of de kinderen dan wel echt doelgericht bezig zijn. En het kost veel tijd; al dat lamineren en het uren rondkijken op Pinterest naar geschikte materialen, dat moet toch anders kunnen? Je wilt het onderwijs graag spelenderwijs aanbieden, maar de juiste vorm heb je nog niet gevonden. Met de online cursus ‘Spelenderwijs rekenen’ gaan we hier verandering in brengen. Je doorloopt vijf modules waarin je aan de slag gaat met het uitwerken van lessen waarin het rekenen in een circuit centraal staat. Werken aan de doelen, maar dan op een leuke en afwisselende manier, zonder dat het jou zeeën van tijd kost! Je krijgt een manier aangeboden die echt werkt, meer dan 250 leerkrachten gingen er namelijk al mee aan de slag. Je krijgt ervaringen vanuit de praktijk en inspiratie waarmee je gelijk van start kunt.

“Ik ben dit jaar gestart als leerkracht van groep 3 op een SO cluster 4 school en wilde meer spel in de lessen brengen. Deze cursus zet aan tot denken en is heel makkelijk in de praktijk te brengen. Ik merk aan de kinderen dat ze heel erg enthousiast zijn. Mij heeft het meer structuur in de rekenlessen gebracht en duidelijkheid in de leerlijn van rekenen voor groep 3. Ik heb echt weer nieuwe energie gekregen!”

Balou Kiljan

Ontdek hoe je net als 250+ andere leerkrachten 
aan de slag kunt gaan met spelenderwijs rekenen!

Module 1: Kennismaken

Spelenderwijs rekenen, wat is het precies en wat levert het eigenlijk op voor jou en de kinderen? Na het lezen van alle informatie ga je aan de hand van de rekenmethode en SLO de leerdoelen voor je rekenlessen bepalen. Je krijgt inzicht in de leerdoelen en een duidelijk beeld over wat de kinderen moeten kunnen eind groep 3 of groep 4.

Module 2: Voorbereiding en planning

Nu de doelen bekend zijn ga je in deze module bedenken wanneer je welk doel gaat aanbieden en hoe je het rekencircuit wilt vormgeven. Met behulp van het voorbeeld rekenplan maak je een opzet voor jouw eigen groep. Ook kijken we naar de structuur van de rekenlessen, verdelen we de kinderen in subgroepjes en gaan we aan de slag met de vier onderdelen van het rekencircuit.

Module 3: Spellen en materialen

In deze module ga je bepalen welke spellen en materialen je voor het rekencircuit wilt gebruiken. Je leest welke materialen handig zijn om aan te schaffen, hoe je het materiaal in de klas kunt organiseren en hoe je zelf spellen kunt ontwikkelen met behulp van TeachersPayTeachers en Sightwords.com.

Module 4: De organisatie

Waar moet je allemaal aan denken om spelenderwijs rekenen te geven? We gaan het hebben over de benodigdheden, klassenmanagement, organisatie van de onderdelen (inclusief handige downloads), klaarwerk, routines en nog veel meer.

Module 5: We gaan van start

In deze laatste module vind je tips voor de eerste weken, zodat het rekencircuit een succes wordt. Hoe introduceer je het rekencircuit? Hoe versterk je gewenst gedrag? Wat doe je als iets niet lukt? En hoe organiseer je het in een combinatiegroep. Je krijgt het antwoord op al deze vragen en meer.

Facebook community

In de Facebook community kun je al jouw vragen stellen over het spelenderwijs rekenen. Loop je vast of wil je graag wat ideeën om een bepaald lesdoel te oefenen dan ben je hier op de juiste plek.

Bonusles: Spelen met prentenboeken
(let op alleen bij de groep 3 cursus)

Het klinkt misschien niet heel logisch om de plank met prentenboeken te bekijken terwijl je de rekenles aan het voorbereiden bent. Maar een prentenboek kan een heel fijn hulpmiddel zijn om een nieuw onderwerp te introduceren. In een prentenboek komt namelijk bijna altijd een probleem in een realistische of herkenbare context aan bod. 

Denk aan bijvoorbeeld het boek ‘Uiltje en de nootjes’, dat gaat over het eerlijk verdelen. Of het boek ‘Een eenhoorn alsjeblieft’ waarin een jongetje iets van zijn eigen geld gaat kopen. Hierdoor ervaren kinderen dat rekenen ook een belangrijk onderdeel is van hun eigen leven.

In deze bonusles leer je hoe je een prentenboek kunt inzetten tijdens de rekenles. De les bestaat uit een video met achtergrondinformatie, een boekenlijst met geschikte prentenboeken voor groep 3 en vier uitgewerkte lesbrieven om direct een start te kunnen maken.

Over Linda Willemsen

Mijn naam is Linda en ik inspireer al bijna 10 jaar leerkrachten uit de onder- en middenbouw op mijn website klasvanjuflinda.nl. Mede dankzij mijn enthousiasme over het spelenderwijs leren is er in het onderwijs een heuse verandering zichtbaar. In 2016 ben ik daarom ook genomineerd geweest voor leraar van het jaar. Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen spelenderwijs vorm te geven. Ik ben een groot voorstander van thematisch onderwijs en streef naar een combinatie van werken uit boeken en spelen en leren in hoeken. Niet alleen bij de kleuters, maar juist ook in de hogere groepen. Via mijn blogs, workshops en e-cursussen hoop ik ook jou te inspireren om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan. Zo hebben al 200+ leerkrachten mijn e-cursus of workshop ‘Spelenderwijs rekenen‘ gevolgd.

Alle informatie op een rij

“Na het eerste hoofdstuk wilde ik van enthousiasme alleen maar verder lezen. De opdrachten die erbij zitten zijn fijn om te doen. Je maakt zo gelijk een plan en kan na de cursus vrijwel direct starten met spelenderwijs rekenen. De samenvattingen heb ik gelijk opgehangen in onze werkplek. Zo blijft het levend en kan je snel even terugkijken. De cursus heeft mij geïnspireerd en nog enthousiaster gemaakt om spelenderwijs onderwijs te geven!”

Franka Bol

Veelgestelde vragen

Voor groep 3 en groep 4 leerkrachten die aan de slag willen met het spelend rekenen in circuitvorm. Tijdens deze cursus werk je een rekenplan uit met doelgerichte activiteiten.

Na je bestelling krijg je toegang tot de online Klasvanjuflinda Academy. Hier vind je alle modules die je stap voor stap kunt doorlopen. Elke module bestaat uit een aantal lessen en opdrachten die je in je eigen tempo kunt volgen en uitwerken. Bij vragen kun je altijd mailen met [email protected].

Gemiddeld zijn de cursisten er in totaal ongeveer 20 uur mee bezig. Het is wel afhankelijk in hoeverre je de opdrachten uitvoert.

Het is heel fijn (ook om het te borgen binnen de school) om de cursus samen met een collega te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een aantal woensdagmiddagen plannen om samen een module te lezen en het rekenplan op te stellen. 

Je betaalt per collega om toegang te krijgen tot de cursus. Zo kan elke leerkracht onder een eigen account inloggen en op zijn eigen tempo de cursus volgen. Daarnaast krijgt elke cursist een certificaat van deelname. Het is niet toegestaan om met meerdere collega’s op hetzelfde account inloggen. 

Je kunt de cursus op verschillende manieren betalen, waaronder iDeal, Bancontact en op rekening. Als leerkracht heb je per 1 FTE recht op €500,- persoonlijk bijscholingsbudget per jaar.

Geen probleem, je kunt altijd mailen naar [email protected]. Ik help je graag verder.

Wat is de investering?

De e-cursus Spelenderwijs rekenen kost €197,- en kan zowel met iDeal als op factuur betaald worden. Na het volgen van de vijf modules ben je een expert in het spelenderwijs rekenen.

Je bent zelfverzekerd geworden in het werken met de doelen (je weet precies wat en wanneer de kinderen moeten kunnen) en een effectief rekencircuit opzetten met behulp van een doordacht rekenplan is voor jou nu een eitje.

Aan de slag met spelenderwijs rekenen?

In de cursus ga je in vijf stappen, vooral praktisch, aan de slag met het uitwerken van een rekencircuit waarin het spelenderwijs rekenen centraal staat. Je krijgt ervaringen vanuit de praktijk en inspiratie waarmee je gelijk aan de slag kunt.