Spelenderwijs rekenen

Spelenderwijs rekenen, is dat iets voor jou?

Je wilt de overgang naar de middenbouw verkleinen.

Je wilt meer vanuit de doelen gaan werken.

Je wilt nog wel de methode kunnen gebruiken.

Je wilt meer afwisseling in de rekenlessen.

Je wilt een hogere betrokkenheid bij de kinderen.

Je wilt niet teveel tijd kwijt zijn aan de voorbereiding.

Herken je dit?

Je bent leerkracht van groep 3 of 4 en je zou eigenlijk meer willen doen om de overgang naar de middenbouw te versoepelen. Je hebt op rekengebied al het een en ander uitgeprobeerd, maar je bent nog niet echt tevreden. Soms laat je de kinderen spelletjes doen of je organiseert een activiteit op het plein, maar je twijfelt of de kinderen dan wel echt doelgericht bezig zijn. En het kost veel tijd, al dat lamineren en het uren rondkijken op Pinterest naar geschikte materialen, dat moet toch anders kunnen? Je wilt het onderwijs graag spelenderwijs aanbieden, maar de juiste vorm heb je nog niet gevonden.

Met de e-cursus Spelenderwijs rekenen gaan we hier verandering in brengen. Je doorloopt vijf modules waarin je aan de slag gaat met het uitwerken van lessen waarin het spelenderwijs rekenen centraal staat. Werken aan de doelen, maar dan op een leuke en afwisselende manier, zonder dat het jou zeeën van tijd kost! Je krijgt een manier aangeboden die echt werkt, meer dan 200 leerkrachten gingen er namelijk al mee aan de slag. Je krijgt ervaringen vanuit de praktijk en inspiratie waarmee je gelijk van start kunt.

Balou Kiljan

“Ik ben dit jaar gestart als leerkracht van groep 3 op een SO cluster 4 school en wilde meer spel in de lessen brengen. Deze cursus zet aan tot denken en is heel makkelijk in de praktijk te brengen. Ik merk aan de kinderen dat ze heel erg enthousiast zijn. Mij heeft het meer structuur in de rekenlessen gebracht en duidelijkheid in de leerlijn van rekenen voor groep 3. Ik heb echt weer nieuwe energie gekregen!”

Ontdek hoe je net als 250+ andere leerkrachten aan de slag kunt gaan met spelenderwijs rekenen!

Module 1: Kennismaken

Spelenderwijs rekenen, wat is het precies en wat levert het eigenlijk op voor jou en de kinderen? Na het lezen van alle informatie ga je aan de hand van de methode de leerdoelen voor rekenen bepalen. Je krijgt zo een duidelijk overzicht waar je concreet mee aan de slag kunt.

Module 2: Voorbereiding en planning

Nu de doelen bekend zijn ga je bedenken wanneer je welk doel gaat aanbieden en hoe je het rekencircuit wilt vormgeven. Met behulp van het voorbeeld rekenplan maak je een opzet voor jouw eigen groep. Ook kijken we naar de structuur van de rekenlessen, verdelen we de kinderen in subgroepjes en gaan we aan de slag met de vier onderdelen van het rekencircuit.

Module 3: Spellen en materialen

In deze module ga je bepalen welke spellen en materialen je voor het rekencircuit wilt gebruiken. Je krijgt allerlei ideeën, tips hoe je het materiaal in de klas kunt organiseren en suggesties hoe je zelf spellen kunt ontwikkelen met behulp van TeachersPayTeachers en Sightwords.com.

Module 4: De organisatie

Waar moet je allemaal aan denken om spelenderwijs rekenen te geven? We gaan het hebben over de benodigdheden, klassenmanagement, organisatie van de onderdelen (inclusief handige downloads), klaarwerk, routines en nog veel meer.

Module 5: We gaan van start

In deze laatste module vind je tips voor de eerste weken, zodat het rekencircuit een succes wordt. Hoe introduceer je het rekencircuit? Hoe versterk je gewenst gedrag? Wat doe je als iets niet lukt? En hoe organiseer je het in een combinatiegroep. Je krijgt het antwoord op al deze vragen en meer.

Facebook community

In de Facebook community kun je al jouw vragen stellen over het spelenderwijs rekenen. Loop je vast of wil je graag wat ideeën om een bepaald lesdoel te oefenen dan ben je hier op de juiste plek.

Spelenderwijs rekenen

Over Linda Willemsen

Mijn naam is Linda en ik inspireer al bijna 10 jaar leerkrachten uit de onder- en middenbouw op mijn website klasvanjuflinda.nl. Mede dankzij mijn enthousiasme over het spelenderwijs leren is er in het onderwijs een heuse verandering zichtbaar. In 2016 ben ik daarom ook genomineerd geweest voor leraar van het jaar.

Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen spelenderwijs vorm te geven. Ik ben een groot voorstander van thematisch onderwijs en streef naar een combinatie van werken uit boeken en spelen en leren in hoeken. Niet alleen bij de kleuters, maar juist ook in de hogere groepen.

Via mijn blogs, workshops en e-cursussen hoop ik ook jou te inspireren om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan. Zo hebben al 250+ leerkrachten mijn e-cursus of workshop ‘Spelenderwijs rekenen’ gevolgd.

Franka Bol

“Na het eerste hoofdstuk wilde ik van enthousiasme alleen maar verder lezen. De opdrachten die erbij zitten zijn fijn om te doen. Je maakt zo gelijk een plan en kan na de cursus vrijwel direct starten met spelenderwijs rekenen. De samenvattingen heb ik gelijk opgehangen in onze werkplek. Zo blijft het levend en kan je snel even terugkijken. De cursus heeft mij geïnspireerd en nog enthousiaster gemaakt om spelenderwijs onderwijs te geven!”

Wat krijg je nog meer?

Samenvatting bij elke module

Spellenlijst bij de rekendoelen van groep 3

Geluidsniveau pictokaarten

Uitgewerkt voorbeeld rekenplan

Locokaarten om zelf aan te passen

Rekencircuit roulatie pictokaarten

Wat is de investering?

De e-cursus Spelenderwijs rekenen kost €127,- excl. BTW en kan zowel met iDeal als op factuur betaald worden. Na het volgen van de vijf modules ben je een expert in het spelenderwijs rekenen. De e-cursus is zowel voor groep 3 als groep 4 leerkrachten beschikbaar.

Je bent zelfverzekerd geworden in het werken met de doelen (je weet precies wat en wanneer de kinderen moeten kunnen) en een effectief rekencircuit opzetten met behulp van een doordacht rekenplan is voor jou nu een eitje.

Veelgestelde vragen

Vragen over de inhoud

Hoeveel tijd ben ik per dag kwijt aan de rekenles?

Twee keer per week geef je een leerkrachtgebonden les (1 uur) en drie keer per week organiseer je het rekencircuit (40 minuten). Je leert om het rekencircuit echt te integreren in de rekentijd. Je doet het dus niet bovenop de methodelessen.

Ik heb veel rekenspellen in de klas, maar ze komen er bijna niet aan toe. Straks wel?

Dit komt waarschijnlijk doordat de kinderen eerst het werkboek moeten maken en daarna pas met de spellen aan de slag mogen gaan. Tijdens het volgen van de e-cursus leer je hoe je de spellen echt een onderdeel van de les kunt maken. Dus niet eerst het werkboek maken en dan een spel kiezen. Je gaat werken met vier vaste onderdelen: op papier, digitaal, spel en bij de leerkracht.

Is er in de e-cursus ook aandacht voor de sterke rekenaars?

In de cursus krijg je handvatten hoe je juist ook de plussers meer aandacht kunt geven. Je krijgt een duidelijk schema dat je zo kunt overnemen. Hierbij heb je een uur in de week de tijd voor de plussers. In de e-cursus krijg je inhoudelijk geen specifieke tips voor sterke rekenaars. Het gaat echt om de organisatie en het klassenmanagement.

Ik wil graag bewegend leren toepassen, ben ik met een circuit niet te gebonden?

Elke rekenles start je met 5-10 minuten automatiseren. Veel cursisten gebruiken dit moment om bijvoorbeeld rijtjes te oefenen op papier, maar ook om bewegend leren in te zetten.

Ik heb een duo'er, hoe zit het met de overdracht?

Voor elke periode maak je een rekenplan met doelen. Op basis van dit schema worden de lessen per week bepaald en is het voor iedereen duidelijk welke lessen/activiteiten er gegeven moeten worden. Wel is het belangrijk dat beide leerkrachten de e-cursus hebben gevolgd om het maximale resultaat te kunnen behalen.

Algemene vragen

Hoe werkt een online cursus?

Na je bestelling krijg je toegang tot de online Klasvanjuflinda Academy. Hier vind je alle modules die je stap voor stap kunt doorlopen. Elke module bestaat uit een aantal lessen en opdrachten die je in je eigen tempo kunt volgen en uitwerken. Bij vragen kun je altijd mailen met [email protected]

Hoeveel tijd ben ik kwijt voor het volgen van de cursus?

Gemiddeld zijn de cursisten er in totaal ongeveer 20 uur mee bezig. Het is wel afhankelijk in hoeverre je de opdrachten uitvoert.

Ik heb een groep 3/4 combinatie, moet ik de cursus voor groep 3 of groep 4 volgen?

De meeste cursisten volgen de cursus voor groep 3. Na bestelling mag je mij mailen voor het voorbeeldplan van groep 4, die stuur ik je dan ook graag toe.

Hoe kan ik de cursus betalen?

Je kunt de cursus op verschillende manieren betalen, waaronder iDeal, Bancontact en op rekening. Als leerkracht heb je per 1 FTE recht op €500,- persoonlijk bijscholingsbudget per jaar.

Wat als mijn vraag hier niet tussen staat?

Geen probleem, je kunt altijd mailen naar [email protected] Ik help je graag verder.

Aan de slag met spelenderwijs rekenen?

In de cursus ga je in vijf stappen, vooral praktisch, aan de slag met het uitwerken van een rekencircuit waarin het spelenderwijs rekenen centraal staat. Je krijgt ervaringen vanuit de praktijk en inspiratie waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Spelenderwijs rekenen