De kinderen komen vol enthousiasme je klas binnen, klaar om te leren lezen. Maar na een paar weken merk je een verandering: het is pittig! Je wilt de kinderen eigenlijk meer laten spelen in de hoeken, maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je voor een soepelere overgang van groep 2 naar groep 3, zonder dat je kostbare onderwijstijd verliest?
Natuurlijk laat je de kinderen weleens een taal- of rekenspel spelen, maar je zou het liefst samen een thema uitdiepen en aan de slag gaan met thematisch werken. Met de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ kun je dat veranderen. Je krijgt toegang tot vijf modules vol inspiratie, concrete tips en praktijkvoorbeelden.
Tijdens de cursus werk je samen met de kinderen rondom een thema. Ze leren door betrokkenheid en nieuwsgierigheid, en bootsen situaties uit de wereld om hen heen na. Elk thema duurt 6-8 weken en je sluit af met een eindproduct.
Je start de cursus met achtergrondinformatie over het spelend leren in groep 3. Hoe leren jonge kinderen? En hoe kun je de overgang van informeel naar formeel leren verkleinen? Daarnaast ga je je verdiepen in de basis van het thematisch werken. Je leert hoe je een geschikt thema kiest, wat betekenisvolle activiteiten zijn en hoe je een themaopzet maakt.
Tijdens de tweede module ga je aan de slag met het ontwerpen van startactiviteiten en leer je hoe je betekenisvolle activiteiten vanuit de doelen kunt organiseren. Ook krijg je tips voor het organiseren van het hoekenwerk. Wat heb je nodig, wat zijn eventuele bezwaren die weggenomen moeten worden en hoe regel je het concreet in de praktijk?
Deze hele module draait om het inrichten van de themahoek en het organiseren van rollenspel. Hoe kun je creatieve activiteiten en de reken- en taaldoelen koppelen aan spel? Hoe maak je er een echte groep 3 hoek van? Wat kun je als leerkracht doen om het spel te verdiepen? Je krijgt diverse voorbeelden en ideeën toegereikt.
Tijdens de vierde module krijg je inspiratie en suggesties voor de overige hoeken. Denk aan de bouw-, lees-, reken- en natuurhoek en de verteltafel. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je leesdoelen kunt toevoegen aan de bouwhoek, hoe je de rekenhoek kunt vormgeven en hoe je de kinderen meer kunt laten verwonderen over de natuur.
Het werken in thema’s verloopt in een cyclus. Je werkt toe naar een eindproduct, vervolgens volgt er een rustperiode en start je met de voorbereidingen van een nieuw thema. Hoe kun je een thema goed met de kinderen afsluiten? Waar moet je aan denken tijdens het evalueren van een thema? En hoe reflecteer je op je eigen handelen?
Kom je er even niet uit? Of heb je ideeën nodig? Geen probleem! Je krijgt als cursist toegang tot een besloten Facebook community waar je al je vragen over het thematisch werken kunt stellen. Ook ontmoet je hier collega’s die met hetzelfde traject bezig zijn en waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. Dit is heel fijn als je de enige groep 3 leerkracht op school bent.
Binnen het onderwijsveld zijn er allerlei experts te vinden. Ook zij willen graag een bijdrage leveren en je inspireren om met het thematisch werken aan de slag te gaan. Om een tipje van de sluier te lichten; Petra Kroon geeft een webinar over de rekenhoek, Jason van Nieuwsgierig Denken deelt een inspiratievideo rondom nieuwsgierigheid en de meiden achter Hippe Hoeken geven tips voor het inrichten van je lokaal.
Hoi, ik ben Linda en al meer dan 15 jaar inspireer ik leerkrachten uit de onder- en middenbouw via mijn website klasvanjuflinda.nl. Mijn enthousiasme voor spelenderwijs leren en thematisch werken heeft in de afgelopen jaren echt iets in beweging gezet binnen het onderwijs. In 2016 werd ik zelfs genomineerd voor Leraar van het Jaar!
Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen leuk en speels te maken. Ik geloof sterk in thematisch onderwijs en zoek altijd naar de juiste balans tussen werken uit boeken en leren in hoeken. En dat is niet alleen voor kleuters, maar juist ook voor de hogere groepen.
Via mijn producten, blogs en online cursussen wil ik jou graag op een persoonlijke manier inspireren om hiermee aan de slag te gaan. Inmiddels heb ik al meer dan 500 scholen geholpen bij het opzetten van hoekenwerk in groep 3, en wie weet kan ik jou ook helpen!
Voor groep 3 leerkrachten die aan de slag willen met het thematisch werken in de middag. Tijdens deze cursus werk je een thema uit en ontwerp je de daarbij behorende hoeken.
Heb je al ervaring met hoekenwerk? Ook dan kan deze cursus geschikt voor je zijn. Je leert namelijk ook hoe je een thema betekenisvol maakt, hoe je leerdoelen in de themahoek integreert en hoe je de kinderen bij het thema kunt betrekken. Je duikt dus echt de diepte in.
Na aanmelden doe je mee met de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’. Via een online leeromgeving krijg je toegang tot de vijf modules boordevol inspiratie, concrete tips en praktijkvoorbeelden.
Je krijgt daarnaast toegang tot een besloten Facebook community waar je al je vragen over het thematisch werken kunt stellen.
Dit kun je grotendeels zelf invullen. Het zijn in totaal vijf modules. Elke module bestaat uit teksten, video’s en podcastafleveringen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in een keer alles te volgen.
Je kunt er ook voor kiezen om dit over meerdere weken te verspreiden. Een podcast kun je natuurlijk ook prima tijdens het wandelen beluisteren. Bij elke module zit een werkboek dat jou helpt om het hoekenwerk vorm te geven. De opdrachten zijn niet verplicht. Je hoeft ze ook niet op te sturen.
Gemiddeld zijn cursisten zo’n 20 uur bezig met het volgen van de modules. Hierbij het uitwerken van een thema niet meegerekend.
Het is heel fijn (ook om het te borgen binnen de school) om de cursus samen met een collega te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een aantal woensdagmiddagen plannen om samen een module te lezen en een thema voor te bereiden.
Je betaalt per collega om toegang te krijgen tot de cursus. Zo kan elke leerkracht onder een eigen account inloggen en op zijn eigen tempo de cursus volgen. Daarnaast krijgt elke cursist een certificaat van deelname en toegang tot de Facebookgroep. Het is niet toegestaan om met meerdere collega’s op hetzelfde account in te loggen.
Tijdens de cursus neem ik je van A tot Z mee in hoe je het hoekenwerk succesvol kunt vormgeven. We beginnen met een stukje theorie; hoe kun je de overgang van informeel naar formeel leren verkleinen en waarom is dit belangrijk?
Je leert hoe je een geschikt thema kiest, wat betekenisvolle activiteiten zijn en hoe je een themaopzet maakt. Vervolgens gaan we ons richten op de organisatie van het hoekenwerk. Kies je voor een circuit of voor een kiesbord? En hoe regel je dit concreet in de praktijk?
Als je alles hebt uitgedacht is het tijd om echt aan de slag te gaan. Samen met de kinderen ga je de themahoek inrichten. Je leert hoe je doelen aan spel kunt verbinden en wat je kunt doen om het spel te verbreden.
Ook gaan we kijken naar de overige hoeken. Denk aan de bouw-, lees-, reken- en natuurhoek en de verteltafel. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je een functionele rekenhoek inricht en hoe je de seizoenen in de klas kunt betrekken.
Ten slotte kijken we naar hoe je het thema kunt afsluiten en reflecteer je op je eigen handelen.
In de besloten Facebookgroep zal ik extra tips delen en kun je buiten de teams sessies om je vragen stellen. Ook kun je in deze groep brainstormen met andere leerkrachten over thema’s en/of hoeken in de klas.
Kortom de Facebookgroep is een mooie manier om andere groep 3 leerkrachten te ontmoeten die ook met het hoekenwerk aan de slag gaan. Maar ook om je vragen te stellen, successen te vieren en elkaar te helpen als je even vastloopt.
Je kunt de cursus op verschillende manieren betalen, waaronder iDeal, Bancontact en op rekening. Als leerkracht heb je per 1 FTE recht op €500,- persoonlijk bijscholingsbudget per jaar.
Geen probleem, je kunt altijd mailen naar [email protected]. Ik help je graag verder.
De cursus is heel afwisselend met veel praktijkvoorbeelden, literatuur, podcasts, filmpjes en foto’s. Daarnaast is het praktisch en kan je er tijdens het volgen van de cursus direct mee aan de slag. Een aanrader voor iedere leerkracht die in hoeken aan de slag wil gaan!
Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met thematisch werken? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.
Je leert hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten kunt opzetten en hoe je het hoekenwerk doelgericht kunt inzetten in groep 3.
Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze online cursus samen.
Bij elk module zit een werkboek. Hierin staan reflectie- en opdrachten, die je helpen om het thematisch werken stap voor stap te integreren. Werk je samen met een duo-collega? Dan is dit ook een fijn document om samen te gebruiken.