Er zijn verschillende redenen om ook in de middenbouw aan de slag te gaan met thematisch werken. Een belangrijke reden voor groep 3 is om de overgang van kleuters naar schoolkind te verkleinen. Maar ook in groep 4 kan het hoekenwerk heel zinvol zijn, de lesstof wordt zo op een andere manier geoefend.
Het hoekenwerk is een belangrijk deel van het thematisch werken. Elke middag (maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag) besteed je hier minimaal een uur de tijd aan. Tijdens dit uur wordt de themahoek verder uitgediept en wordt er ook gewerkt in de andere hoeken.
Misschien heb je wel twijfels of vinden je collega’s hoekenwerk geen goed plan. Kost dit niet te veel onderwijstijd? Spelen is toch geen leren? En krijg je dan wel de methodes uit? Hoe ga ik dit überhaupt organiseren?
Play isn’t a luxury. It’s a necessity
Wat we ons als leerkrachten meer moeten realiseren is dat spel echt heel belangrijk is, het is de basis! Spel zorgt ervoor dat kinderen zich goed kunnen ontwikkelen en dat ze tot leren komen. Kinderen spelen heel hun leven al voordat ze op school komen, het is veilig en iets bekends. Door spel leren ze creatief te zijn, hun fantasie te gebruiken, allerlei sociale vaardigheden, wordt hun mondelinge taalontwikkeling gestimuleerd en komen ze erachter dat je taal-, schrijf- en rekenvaardigheden op een heel functionele manier kunt inzetten. Spelen en leren zijn dus zeker met elkaar verbonden!
En de methodes?
Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je de einddoelen van SLO haalt en gaat het er niet perse om dat je de methode aan het eind van het jaar hebt uitgewerkt. Er zijn meerdere manieren om de doelen te halen, jij als leerkracht (uiteraard in overleg met de directie e.a.) bepaalt hoe je dit doet.
Een voorbeeld: er zijn scholen die in groep 3/4 verkeer op het rooster hebben staan. Maar hoe kinderen zich moeten gedragen in het verkeer leren ze niet uit boeken, maar door het te doen en ervaren. Je kunt dus veel beter een periode van zes weken rondom het thema verkeer plannen. Het is dan veel logischer om over de fiets te werken, om te leren hoe je veilig moet oversteken, wat voorrangsregels zijn etc. Probeer het dus zoveel mogelijk te clusteren, dit geldt ook voor de wereldoriëntatievakken in groep 4. Je kunt beter een bepaalde periode over hetzelfde onderwerp werken en echt de verdieping zoeken, dan dat je continu schakelt tussen verschillende onderwerpen.