Over het algemeen wordt er in de klas niet heel veel door de kinderen verteld. Natuurlijk mogen de kinderen tijdens de maandagochtendkring wat vertellen of tijdens een evaluatiemoment, maar daar blijft het vaak wel bij. Tijdens het thematisch werken kun je heel goed gebruik maken van vertelrondes. In zo’n gesprek worden kinderen gestimuleerd om hun eigen ervaringen te vertellen. Hierdoor ontstaat er een sfeer van herkenning, want het verhaal van de een kan een bepaalde herinnering bij de ander oproepen. “Oja, dat was bij mij ook!”
Eigen ervaringen delen
Naar aanleiding van een gebeurtenis, verhaal of filmpje kun je aan de kinderen vragen: ‘Wie heeft er ook weleens in een restaurant gegeten?’ of ‘Wie heeft ook weleens gespeeld in de sneeuw?’ Een bijkomend voordeel hiervan is dat kinderen die normaal niet willen of durven vertellen toch ook hun vinger gaan opsteken. Kinderen raken geboeid, kunnen zich herkennen en zijn hierdoor betrokken bij het onderwerp.
Voor de leerkracht is het trouwens de uitdaging om geen kennisvragen te stellen: ‘Wat eet je in een restaurant?’ ‘Wat hoort er bij de winter?’ De kinderen gaan namelijk bij deze vragen zich bedenken wat de leerkracht wilt horen. Het zijn vaak korte en algemene antwoorden. Maar wanneer de leerkracht ervaringsvragen stelt: ‘Hoe ging het?’ ‘Wat deed je toen?’ ‘Hoe vond je het?’ ‘Wat gebeurde er?’ ‘Hoe zag het eruit?’ krijg je een heel ander gesprek. Een gesprek waarin kinderen hun verhaal mogen vertellen en er geen goed of fout is.
Schrijfopdracht
Na het vertellen geef je de kinderen aan de hand van de beginvraag de opdracht om een lijstje te maken. Bijvoorbeeld: maak een lijstje van dieren die je hebt gezien in de dierentuin of maak een lijstje van verschillende plekken waar je kunt eten. Vervolgens kiezen de kinderen een onderwerp van het gemaakte lijstje om aan hun maatje over te vertellen. Na het vertellen schrijven de kinderen een tekst over dit onderwerp. Doordat ze er al over hebben verteld is het schrijven van de tekst een stuk eenvoudiger geworden.
Wil je meer informatie over het voeren van vertelrondes en het schrijven over eigen ervaringen? Het boek ‘Iedereen kan leren schrijven‘ van Suzanne van Norden is dan echt een aanrader!