Teksten redigeren Copy

Door elke week een tekst te redigeren leren de kinderen dat een goede spelling functioneel is en er echt toe doet. Uiteraard stel je begin groep 3 anderen eisen dan dat je eind groep 4 doet. Een belangrijke voorwaarde die je sowieso kunt stellen is dat de kinderen hun eigen tekst kunnen teruglezen en dat een klasgenoot dit ook kan. Het ontwikkelen van een duidelijk handschrift wordt dan ook gelijk geoefend.

Schrijfregels

Om de paar weken kun je een nieuwe regel aanleren. De eerste periode van groep 3 oefen je bijvoorbeeld regel 1 en 2. Waar letten we op bij het schrijven van een tekst? De regels hang je aan de muur, zodat de kinderen deze al zien tijdens het schrijven van de tekst.

Begin groep 4 kun je onderstaande regels herhalen. Vervolgens voeg je er steeds een nieuwe regel toe. Bijvoorbeeld: aan het begin van de zin staat een hoofdletter.

©Alie van Wijk
©Alie van Wijk

Regels die je kunt oefenen:

 

  1. De woorden staan los.
  2. Aan het eind van de zin een punt.
  3. Welke letters hoor je in een woord?
  4. Lees de zin nog een eens. Is het een goede zin?
  5. Vraagzin? Dan een ?

Teksten redigeren

Na het schrijven van de tekst kies je een tekst van een leerling uit die je centraal zet bij het redigeren. Dit kan een dag of een paar dagen later zijn. Je tikt de tekst precies uit zoals hij is geschreven en je print een exemplaar voor elk kind. In tweetallen overleggen de kinderen aan de hand van de regels over de tekst. Klassikaal wordt er vervolgens een tekst zonder fouten van gemaakt. Het is hierbij wel heel belangrijk dat je voorkomt dat de kinderen in de ‘politierol’ gaan zitten en zo snel mogelijk de fouten op gaan speuren.

Daarna gaan alle kinderen hun eigen tekst nog eens nalezen (dit vinden veel kinderen heel lastig!) en verbeteren. Als leerkracht kun je in elke tekst een aantal fout gespelde woorden licht met potlood onderstrepen. Dit geldt alleen voor de woorden die de kinderen goed zouden moeten kunnen schrijven. De juiste schrijfwijze schrijf je op een post-it briefje. Deze woorden verbeteren de kinderen.

Vervolgens kunnen de teksten in het net worden overgeschreven op een speciaal blad en in het schrijfportfolio worden gestopt.

 

Stap 1

De kinderen schrijven hun tekst.

Stap 2

Klassikaal wordt een tekst geredigeerd. Vervolgens gaan de kinderen met hun eigen tekst aan de slag. Het kind van de tekst van de week mag zijn tekst op de computer uittikken.

Stap 3

De tekst van de week komt in een lijstje te hangen. Deze kan heel de week nog eens gelezen worden door kinderen (en ouders).

tekst van de week
×
×

Winkelmand