Spelen met technologie Copy

In steeds meer klassen is tegenwoordig wel een tablet te vinden. Misschien bij jou in de klas ook wel. Je kunt hier namelijk ontzettend veel leuke en educatieve activiteiten mee doen. In deze les deel ik een aantal voorbeelden van apps, tips en ideeën.

Tip! Op de website van Meester Sander vind je veel reviews over mooie en educatieve apps die je in groep 3 kunt gebruiken. Met de code Klasvanjuflinda krijg je 25% korting op zijn e-cursus ‘Effectief aan de slag met de iPad in de onderbouw’.

QR-codes

Een qr-code kun je scannen met de camera van de tablet of telefoon. Er wordt dan een link geopend naar een bepaald filmpje of internetpagina. Een qr-code kun je heel eenvoudig (gratis) aanmaken.

Een aantal voorbeelden:

  • Maak kaarten met de voorkant van een boek of filmpje. De kinderen scannen de code en kunnen zo het filmpje of luisterboek bekijken.
  • Vervolgens kun je hier een opdracht aan koppelen. Op foto hiernaast zie je de vraag ‘Hoe weeft een spin zijn web?‘. De kinderen scannen de code, bekijken het filmpje en schrijven/tekenen vervolgens het antwoord.
  • Laat kinderen een (informatieve) boodschap voor hun ouder opnemen. De ouders scannen de code en kunnen zo het filmpje beluisteren.

App ChatterPix

Dit is echt een app, die de kinderen fantastisch zullen vinden! Met deze gratis app kun je namelijk voorwerpen en mensen op afbeeldingen tot leven brengen. Je plaatst ergens een mondje en je spreekt een tekst in. Vervolgens wordt dit uitgesproken, het mondje beweegt ook echt. Heel grappig!

Een aantal voorbeelden:

  • Je kunt een thema inleiden door een filmpje te laten zien van een historisch figuur (Willem Barentsz – thema Expeditie), een dier (aap – thema jungle) of een voorwerp (brandblusser – thema 112) die met het thema te maken heeft. Het personage heeft bijvoorbeeld een probleem en vraagt de kinderen om hulp.
  • Kinderen kunnen hun eigen kunstwerken of zelfportretten tot leven laten komen.
  • Bij een tentoonstelling kun je een qr-code hangen. Ouders scannen de qr-code en het voorwerp komt vervolgens tot leven. Elk kind kan op deze manier een filmpje maken (hoe is bijvoorbeeld het werk tot stand gekomen of wat houdt het in?).
  • De kinderen maken een boekbespreking door de hoofdpersoon iets te laten vertellen over de inhoud van het verhaal. Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje voor een voorbeeld.

Stopmotion

Heb je een speeltafel in de klas, dan kun je hier de kinderen heel gave stopmotion filmpjes van laten maken. Je maakt een filmopstelling en verandert steeds iets aan de situatie. Na elk stapje maak je een foto. Door al deze foto’s achter elkaar te plakken in Windows Moviemaker ontstaat er een filmpje!

Je kunt de kinderen van te voren een storyboard laten maken, zodat ze doelgericht aan het werk gaan.

©jufkyra

Recording lite

In de leeshoek kun je de kinderen gericht laten oefenen met het vloeiend lezen. Het enige dat je nodig hebt is een boek en een tablet. Op de tablet kun je een heel handige app, die dezelfde functie als de voice-recorder heeft, installeren.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kinderen kunnen een stuk uit hun boek inspreken en het later weer luisteren. Laat het kind zichzelf of een ander tips en tops geven. Daarna kan het opnieuw ingesproken en beluisterd worden.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
De app heet ‘recording lite’ en kun je gratis downloaden in de appstore.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

×
×

Winkelwagen