Juf Manon werkt graag met een circuit in de klas. Eigenlijk heeft ze verschillende redenen om dit te doen. Ten eerste heb je zo een goed overzicht, elk kind komt ten minste één keer in alle hoeken en de kinderen weten precies wanneer ze welke hoek gaan doen.
Ten tweede kost het aan het begin van het thema even tijd om het allemaal voor te bereiden, maar vervolgens hoef je tijdens het circuit alleen nog maar de bakken met spullen te pakken. Het kost weinig tijd om het circuit te organiseren. Je hoeft niet veel te plannen of ingewikkelde schema’s bij te houden en de kinderen kunnen direct aan het werk.
Aan het begin van het thema bedenk je een aantal activiteiten. Bij het thema ‘Mijn lijf’ is dit bijvoorbeeld:
- De themahoek
- Op de iPad filmpjes kijken met behulp van QR codes
- Een wenskaart schrijven voor een ziek persoon
- Je lichaam tekenen
- Proefjes rondom zintuigen
- Een dokterstas knutselen
Stel je werkt op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag met het circuit dan kun je er twee weken mee doen. Dit is een vrij ‘basic’ manier van hoekenwerk. Je hebt als leerkracht echt de regie en het is een fijne manier als je nog weinig tot geen ervaring hebt met het thematisch werken.
Wil je de kinderen meer keuzevrijheid geven dan kun je er ook voor kiezen om met behulp van een planbord te werken en/of wat meer open activiteiten aan te bieden.