Thema Op (ontdekkings-)reis Copy

Startactiviteiten

Juf Alie gaat met haar klas over het thema ‘Op (ontdekkings-)reis’ werken. In haar planning (fase 0) had ze bedacht dat het leuk zou zijn om een bezoek aan het vliegveld te kunnen brengen. Na een telefoontje bleek dat ze te laat was om een excursie te boeken naar het vliegveld. Maar ze mocht wel zelf met de klas wat rondkijken. Samen is ze met haar collega op een avond naar vliegveld Zestienhoven gegaan om een eenvoudige speurtocht a.d.h.v. foto’s te maken.

Naast het maken van de speurtocht, krijgen de kinderen ook een wegwerpfototoestel per groep. Ze mogen daarmee foto’s maken van dingen die zij belangrijk vinden van een vliegveld. Er is op het vliegveld ontzettend veel te zien voor de kinderen. Ze zien hoe er ingecheckt wordt. Hoe de douane werkt. En er landen wel drie vliegtuigen! We kunnen het allemaal van dichtbij zien. Met heel veel meer kennis gaan we weer terug naar school. We kunnen aan de slag!

Dit was een super leuke startactiviteit voor de kinderen. Andere startactiviteiten waren:

  • schrijven over je droomreis
  • schrijven over een vakantieherinnering

Door elkaars verhalen of door wat vragen van de leerkracht worden de kinderen soms enorm gestimuleerd om nog verder te schrijven. Om de kinderen op verhaal te brengen liet Alie powerpoints zien over droomreizen en foto’s van eigen vakantie-ervaringen.

Daarna vertelden de kinderen in tweetallen aan elkaar over hun droomreis of vakantie. Woorden werden bedacht die gebruikt kunnen worden bij het schrijven van de tekst. Vervolgens gingen de kinderen zelf aan de slag.

Kernactiviteiten

Vanuit het schrijven van deze verhalen wordt al een start gemaakt met een kernactiviteit: het schrijven van een reiskrant. Het is meteen een verslag van alles wat we rondom dit thema doen. Een tweede kernactiviteit die voortvloeit uit de eerste startactiviteiten is het maken van een reisgids.

Uit een reisgids wordt een mooi plaatje geknipt waar de kinderen graag naar toe willen en de kinderen schrijven er bij. Deze reisgids kunnen we straks bij ons reisbureau goed gebruiken. Deze activiteiten sluiten goed aan bij onze orientatie over vakantie en reizen.

Expert in de klas

De kinderen willen graag een reisbureau, een vliegveld en eigenlijk het liefst ook nog een plek waar je dan op vakantie bent in de klas. Hoe moeten we dat gaan realiseren?

Belangrijk is dan om eerst de werkelijkheid te gaan verkennen. Vanuit de kennis die we dan opdoen, kunnen we de themahoek gaan opzetten. Contact met de wereld om ons heen is hier in deze fase nu essentieel.

Om te weten hoe het er in een vliegtuig aan toegaat, hebben we steward Joop uitgenodigd. Hij komt vertellen over het werken in een vliegtuig. Hij vertelt hoe hij altijd een grote koffer meeneemt als hij op reis gaat. Vandaag zit er in de koffer van alles om te laten zien over zijn werk. Zoals een schort die hij aantrekt als hij eten gaat ronddelen. Een model van een vliegtuig. En ook nog een echt stewardessenpakje om aan te trekken. Dat pakje mag ook een poosje op school blijven. Dat kunnen we goed voor de thema hoek gebruiken!

In een tekst van de week schrijven de kinderen op wat ze geleerd hebben van steward Joop. Zo kan een concrete activiteit weer aanleiding zijn om teksten te schrijven. Stukjes van die tekst kunnen later ook weer gebruikt worden bij het spelscript.  En zo zijn de activiteiten voor de kinderen echt betekenisvol.

CIMG5629
informatietekst_censored
CIMG5589_censored
CIMG5594-2_censored
CIMG5605_censored

Inrichten van de themahoek

De foto’s die we op het vliegveld gemaakt hebben kunnen we goed gebruiken als een soort stappenplan voor het spel in de thema hoek. We hebben in onze themahoek een reisbureau waar de reis geboekt kan worden (stap 1), er is een paspoortcontrole (stap 2) en daarna stap je in het vliegtuig (stap 3).

Dit stappenplan geeft steun en sturing aan het spel. Aan de hand van deze drie stappen kan het rollenspel verder ingevuld worden. In de klas is een rollenspel gespeeld hoe een reis geboekt moet worden. Wat doe je dan?  Wat zeg je dan? Dit kan nog weer verder uitgewerkt worden in het spelscript. Zo zie je langzaamaan het spel groeien.

CIMG5635
CIMG5637
CIMG5636
×
×

Winkelmand