Boekenkring Copy

Om kinderen enthousiast te maken voor het lezen of bepaalde boeken kun je een paar keer per week (bijvoorbeeld direct na de middagpauze of net voor of na het stillezen) de boekenkring inplannen. De boekenkring vindt altijd plaats in de kring. Tijdens dit moment kun je een stukje voorlezen uit een nieuw leesboek, iets vertellen over een informatieboek, een leespromotie activiteit uitvoeren of de kinderen iets laten vertellen over hun boek.

Het samen praten over boeken en de leesmotivatie staat centraal.

Boekpresentatie

Vanaf het moment dat de kinderen een stukje tekst uit hun leesboek kunnen voorlezen kunnen de kinderen tijdens de boekenkring een boekpresentatie houden. De eerste keer doe je dit natuurlijk voor, daarna kun je met een leerling een boekpresentatie voorbereiden.

Welke belangrijke punten kunnen met de klas worden gedeeld?

  • Wat is de titel?
  • Wie heeft het boek geschreven?
  • Waarom heb je het boek gekozen? Wat maakt het leuk of spannend?
  • Wat is het voor soort boek? Is het spannend, grappig of…?
  • Kun je in een paar zinnen vertellen waar het verhaal over gaat?
  • Welk stukje wil je voorlezen aan de klas?

Je kunt een lijst opstellen, zodat iedereen weet wanneer hij aan de beurt komt voor een korte boekpresentatie. Uiteraard stel je verder nog geen ‘harde eisen’ aan de boekenbeurt. Dit is meer iets voor de bovenbouw.

Praktijkvoorbeeld thema Op expeditie

Juf Willeke gebruikt het moment van de boekenkring om kinderen te leren hoe je in informatieboeken antwoorden op vragen kunt vinden. Welk boek heb je nodig? Moet je het boek eerst helemaal lezen om het antwoord te vinden?

Juf Willeke doet het hardop denkend voor: “Ik wil weten welke dieren er nog meer, naast pinguïns, op de Zuidpool leven.” Ze kijkt naar de boeken die in de kring op tafel liggen. “Welk boek heb ik nodig om mijn antwoord te vinden? Daarvoor moet ik de titel lezen en goed naar de voorkant en achterkant kijken.  Er ligt een boek tussen over ijsberen. Kan ik het daar in vinden? Nee, want ik weet dat ijsberen op de Noordpool leven.

Er ligt een groot platenboek over dieren over de hele wereld. Op de voorkant zie ik een wereldbol waar ook de Zuidpool op staat. Dat boek zou ik wel eens kunnen gebruiken.”

Juf Willeke laat zien hoe ze eerst alle platen in het boek bekijkt en de titels van de verschillende hoofdstukken leest. “Ik zie een plaat over de Zuidpool en daar staan dieren op.  De titel van deze plaat is: Dieren op de Zuidpool. Hier kan ik zeker een antwoord op mijn vraag vinden.

Ze bekijkt de plaat goed en leest de korte tekst die erbij staat. Ze komt erachter dat er onder andere blauwe vinvissen op de Zuidpool leven. Hier maakt ze een mooie zin van: Op de Zuidpool leven ook blauwe vinvissen.

Nadat ze helemaal voorgedaan heeft hoe ze aan haar antwoord is gekomen, gaan de kinderen zelf aan de slag. In tweetallen doorlopen ze de stappen om antwoorden te vinden. Dit lukt de meesten goed. Sommigen vinden in het uitgezochte boek geen antwoord, dan zoeken ze een ander boek uit en doorlopen ze de stappen opnieuw.

©Willeke Visser

Praktijkvoorbeeld Schrijver centraal

Juf Willeke zet regelmatig in haar klas een schrijver centraal. Ook hier kun je tijdens de boekenkring aandacht aan besteden. Zo kun je iets vertellen over de schrijver, samen met de kinderen de website bekijken en verschillende boeken van hem/haar presenteren.

Alle boeken worden op een speciaal ingerichte tafel neergezet. Deze tafel blijft een aantal weken staan, zodat de kinderen de boeken kunnen lezen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een bepaalde serie aanbieden. ‘Juf Fiep‘ van Corien Oranje is erg leuk of de serie ‘zelf lezen over lang geleden‘ van Arend van Dam.

Kinderen leren hun smaak ontwikkelen en verwoorden wat ze van deze schrijver vinden. Zou ik meer boeken van deze schrijver willen lezen? Het leuke is dat zelfs kinderen met hun ouders speciaal naar de bibliotheek gaan om een boek van een bepaalde schrijver te zoeken.

×
×

Winkelwagen