Presentatie van het eindproduct Copy

Nadat het thema goed is uitgediept kan er toegewerkt worden naar het eindproduct of presentatie. In fase 3 wordt aan het eindproduct gewerkt; denk aan een rondleiding voor ouders, een tentoonstelling of een informatiefolder. Ook wordt er teruggeblikt op de onderzoeksvragen; zijn deze allemaal beantwoord? Vervolgens wordt in de laatste week van het thema het eindproduct gepresenteerd. Ouders en andere belangstellenden worden uitgenodigd.

In deze les zie je een aantal voorbeelden van verschillende eindproducten.

Praktijkvoorbeeld thema Dino’s

Handpop Mel komt op een dag met een grote steen naar school. Deze had ze meegekregen van een man die aan het graven was in een steengroeve. Het blijkt een ammoniet te zijn uit de tijd van de dinosaurussen. Mel wil wel wat meer te weten komen over dinosaurussen en krijgt het idee om er een boek over te maken.

Groep 3 mag mee op onderzoek naar de dinotijd. Alles wat ze leren wordt vastgelegd in een lapboek. In groepjes wordt er enthousiast aan gewerkt. De kinderen leren over planteneters en vleeseters, toen en nu, over het landschap in de dinosuarustijd en nog veel meer. Het geraamte van een dino wordt bestudeerd en vergeleken het met het geraamte van hunzelf, de mens.

Tijdens de tentoonstelling presenteren de kinderen alles wat ze geleerd hebben aan de ouders en andere bezoekers.

©obs-Tovercirkel
dino-2

Praktijkvoorbeeld thema Restaurant

De afgelopen weken hebben de kinderen het rollenspel goed geoefend in het restaurant. Na het bezoek aan het pannenkoekenhuis weten de kinderen nog beter hoe ze zich als ober en klant moeten gedragen.

In de laatste week zijn er steeds een aantal ouders welkom om te eten in het pannenkoekenhuis. Natuurlijk moeten ze wel eerst van te voren een reservering maken. In de kring bespreekt juf Alie nog eens met de kinderen waar je aan moeten denken:

  • De juiste uitdrukkingen en zinnen gebruiken.
  • Een bestelbon schrijven.
  • Uitrekenen wat de bestelling kost.

Aan de reacties in het gastenboek te lezen was het ook voor de ouders een groot succes!

©Alie van Wijk
©Alie van Wijk

Praktijkvoorbeeld thema Dierentuin

In de klas van juf Alie is een prachtige dierentuin ontwikkeld. Samen met de kinderen wordt besloten om alle ouders uit te nodigen voor een rondleiding van hun eigen kind.

Deze nieuwe uitdaging geeft gelijk een extra dimensie aan het spel, want nu is het spel oefenen voor het bezoek van papa en mama aan de dierentuin.

Niet alle ouders kunnen tegelijkertijd een rondleiding door de dierentuin krijgen. Er moet een lijst komen waarop de ouders hun naam kunnen schrijven. Hiermee komen meteen weer heel wat schrijfactiviteiten aan bod: een uitnodiging maken, de rondleiding schrijven, de lijst maken waar ouders zich kunnen opgeven.

Elke ochtend zitten twee kinderen bij de kassa van de dierentuin om ouders in te schrijven voor de rondleiding.

Wanneer een ouder aan de beurt is moet hij eerst een toegangskaartje bij de kassa kopen. Vervolgens krijgt de ouder van zijn eigen kind een rondleiding door de dierentuin. Er wordt van alles verteld: hoe de zieke dieren beter worden gemaakt en hoe de dieren gevoerd moeten worden. Het is een groot succes!

Praktijkvoorbeeld thema Kunst

De afgelopen periode hebben de kinderen gewerkt rondom het thema kunst. De kinderen hebben samen met de leerkracht leervragen bedacht, er is een kunstenaar op bezoek geweest en de kinderen hebben zelf heel veel kunst gemaakt.

Na een paar weken wordt er een tentoonstelling voor de ouders georganiseerd. Bij de deur kunnen de ouders een kaartje kopen. Tijdens het bestuderen van de kunst worden alle ouders getrakteerd op een glas ‘champagne’, die door de kinderen wordt uitgedeeld. Ook wordt er een echte veilig gehouden waarbij de ouders op diverse kunstwerken kunnen bieden.

Kunstproject_afsluiting28
Kunstproject_afsluiting42
Kunstproject_afsluiting53
©Basisschool De Linderte
©Basisschool De Linderte
Kunstproject_afsluiting30
Kunstproject_afsluiting46

Praktijkvoorbeeld thema Op ontdekkingsreis

De kinderen van groep 3/4/5 hebben zich verdiept in verschillende landen. In groepjes van drie kinderen hebben ze een informatiekubus over een bepaald land gemaakt.

Met heel de klas zijn eerst vragen bedacht die beantwoord moesten worden.

  • Welke taal spreken ze?
  • Welke kleding dragen ze?
  • Welke belangrijke gebouwen staan er?
  • Wat is het voor klimaat?
  • Etc.

De antwoorden hebben de kinderen verwerkt in korte weettekstjes en in creatieve opdrachten: bijvoorbeeld het knutselen van een gebouw of poppetje in kledingdracht.

De informatiekubussen zijn prachtig geworden en worden door de ouders bewonderd. Natuurlijk staan de kinderen tijdens de tentoonstelling klaar om vragen te beantwoorden.

©iteach_elephants
×
×

Winkelmand