Praktijkvoorbeeld themahoek Smakelijk eten Copy

In de klas van juf Alie wordt een start gemaakt met het maken van een restaurant. Twee kinderen hebben de opdracht gekregen om tijdens het hoekenwerk een begin van het restaurant te maken. Juf Alie heeft een aantal basisspullen verzameld, maar bemoeit zich verder nog niet met de inrichting.

Ze ziet dat de kinderen druk bezig zijn met slepen: tafels en stoelen worden neergezet en het bestek en de borden komen op tafel. Alle benodigdheden die niet aanwezig zijn worden op een lijst geschreven.

Juf Alie besluit om een poosje mee te spelen als de meubels neergezet zijn. “Goedenavond, ik zou graag een hapje willen eten. Zou ik de menukaart mogen zien?” Er is nog geen menukaart, dus deze wordt op de lijst gezet. Dan vraagt ze: “Bent u misschien de ober of bent u de kok?”

Op de benodigdhedenlijst wordt ‘kleren’ geschreven. Na de hoekentijd mogen de twee leerlingen in de kring vertellen wat ze al hebben gedaan en welke spullen er op de lijst staan.

Kunnen de andere kinderen nog meer spullen bedenken?

Aan de bak

Na het oriënteren tijdens diverse startactiviteiten wordt besloten om een pannenkoekenrestaurant te maken. Tijdens het bezoek aan een echt pannenkoekenhuis kunnen de kinderen ervaren hoe het restaurant in de klas eruit moet komen te zien.

Er worden vrolijke schilderijen gemaakt om het restaurant op te fleuren, een groot naambord wordt opgehangen, menukaarten ontworpen, een pannenkoekenrecept wordt uitgeschreven en uit de schoolkeuken worden spullen gehaald waarmee de pannenkoeken kunnen worden gebakken.

Lege verpakkingen worden vanuit huis meegenomen en in de creahoek worden de lekkerste pannenkoeken gemaakt. Wilt u een pannenkoek met spek of liever met appel en kaneel?

©Alie van Wijk
©Alie van Wijk

Rollenspel

Juf Alie heeft tijdens het bezoek aan het pannenkoekenhuis verschillende foto’s gemaakt en laat deze in de klas zien. Bestelling opnemen, de bestelling halen en bij de klant brengen, een kijkje in de keuken (hoe wordt het beslag gemaakt?), de pannenkoeken bakken en natuurlijk lekker opeten.

Er ontstaat zo al een mooi spelscript voor de kinderen. Alle foto’s worden afgedrukt en er wordt een stappenplan van gemaakt.

In de kring wordt het rollenspel in een restaurant uitgebreid geoefend. Wat zeg je eigenlijk als ober? Ook het schrijven en rekenen krijgt een mooi plekje in de themahoek; de bestelling wordt opgeschreven, er wordt een bon gemaakt (hoeveel moet er betaald worden?) en de gast mag in het gastenboek zijn ervaring delen.

Aan welke doelen werken de kinderen?

Taal

  1. Lezen en schrijven van een menukaart
  2. Mondelinge taalontwikkeling (dialogen) en woordenschat
  3. Beleefd en onbeleefd taalgebruik
  4. Schrijven van een bestelbon
  5. Maken van een reservering (telefoongesprek kunnen voeren) in de agenda
  6. Schrijven in het gastenboek
  7. Recepten lezen

Rekenen

  1. Tijd: klokkijken, dagen van de week (werkweek en weekend), openingstijden
  2. Geld: optellen (hoeveel kost het in totaal?), gepast betalen met euromunten en het euro-symbool gebruiken
  3. Meten: wegen en meten van ingredienten
×
×

Winkelmand