Rollenspel
Nu de themahoek af is is het belangrijk dat de kinderen vervolgens echt tot rollenspel komen. Kunnen de kinderen zich inleven in een verzorger? Samen met de kinderen bespreekt juf Alie nogmaals de taken, foto’s worden gemaakt en door een aantal kinderen wordt er een spelscript geschreven. Deze foto’s geven veel ondersteuning.
Het is belangrijk dat je als leerkracht veel meespeelt en voordoet (ook in de kring). Kinderen blijven anders in het basisrollenspel hangen. Juf Alie vraagt in de rol als bezoeker of ze ook een souvenir kan kopen. Zo ontstaat het idee om bij de ingang een winkeltje te openen. De kinderen verzamelen spulletjes en bedenken prijzen.
Nadat de verzorgers goed in hun rol zitten nodigt juf Alie twee kinderen uit om de rol als bezoeker op zich te nemen. Tijdens het reflectiemoment bespreekt ze het spel met de kinderen. Hebben de bezoekers een rondleiding en informatie gekregen? Wat zeg je bijvoorbeeld bij de kassa? Wat vertel je tijdens de rondleiding? Wat zeg je als de rondleiding is afgelopen? De volgende keer mogen de bezoekers de oppassers zijn en komen er twee nieuwe kinderen in de hoek. Zo wordt het spel langzaam voor alle kinderen toegankelijk en oefenen de kinderen het spel met elkaar. Als leerkracht kun je dan meer gaan observeren en hoef je steeds minder aanwijzingen te geven.
Je kunt het spel elke week verder uitdiepen. Er is bijvoorbeeld een baby aap geboren of er moeten klokken gemaakt worden waarop de voedertijden staan en een lijst voor in de keuken waar in volgorde de te voeren dieren opstaan met de tijd en het voer dat ze moeten hebben. Het uitdiepen van de themahoek kun je verdelen over meerdere weken. Je doet het pas nadat de basis goed staat en uiteraard altijd samen met de kinderen.