#Themaspel Sinterklaas

Thematisch werken rondom Sinterklaas, iets voor jou?

Je wilt de overgang naar groep 3 verkleinen.

Je wilt een thema met betekenisvolle activiteiten opzetten.

Je wilt nog wel de methodes (deels) gebruiken.

Je wilt de wereld in de klas halen.

Je wilt dat de kinderen leren vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid.

Je wilt aan de slag met hoekenwerk en het werken in circuitvorm.

Herken je dit?

Je wilt graag starten met thematisch werken, want je bent ervan overtuigt dat de overgang van groep 2 naar groep 3 veel beter kan. Je hebt alleen geen idee hoe je een thema in groep 3 opzet.

Of je bent al wel aan de slag met thema’s, maar je merkt dat je vooral zelf heel druk bent met de voorbereidingen en het inrichten van de themahoek. Je zou graag de kinderen meer willen betrekken bij het thema en wel een stapje verder kunnen gaan op het gebied van thematisch werken.

In de maand november gaan we hier verandering in brengen door het thema Sinterklaas uit te werken. Hoe leuk is het om samen met een groep andere enthousiaste groep 3 leerkrachten dit op te pakken!

Heb jij ook zin om echt samen met de kinderen een periode rondom een thema te werken dat zij interessant vinden? Ze vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid leren hoe ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden en samen situaties uit de wereld om hen heen nabootsen?

Laura Manten

Laura over mijn e-cursus 'Thematisch werken in de middenbouw'

Het is super om de betrokkenheid van de kinderen te zien bij een thema! De cursus geeft handvatten om met thematisch werken aan de slag te gaan. Het is fijn veel voorbeelden te zien en te lezen, zodat je direct een koppeling naar de praktijk kunt maken. De cursus is erg inspirerend!

Wat is de inhoud van #themaspel Sinterklaas?

Onderwerp 1: Startactiviteiten

Tijdens de eerste week maken we een start met de opzet van het thema. Hoe ga je het thema introduceren? Hoe krijg je de kinderen enthousiast over het deelthema?

Je bedenkt een aantal startactiviteiten met behulp van diverse inspirerende voorbeelden uit de Facebookgroep (die je ook zo kunt overnemen) en je gaat aan de slag met het opstellen van leervragen. Wat willen de kinderen leren over het onderwerp?

Onderwerp 2: Hoekenwerk

Je hebt de kinderen enthousiast gekregen voor het thema en waarschijnlijk kunnen ze niet wachten om ook zelf aan de slag te gaan. De themahoek geeft kinderen de gelegenheid om de wereld buiten de klas na te spelen.

Tijdens deze week krijg je meer informatie hoe je de themahoek samen met de kinderen kunt vormgeven en hoe je het rollenspel kunt stimuleren.

Naast de themahoek laat je de kinderen ook in andere hoeken (bijvoorbeeld in een circuit) spelen. Tijdens deze week doe je allerlei ideeën op en krijg je tips en suggesties hoe ook jij hiermee aan de slag kunt gaan.

Onderwerp 3: Spelen met taal

Door het leesonderwijs aan thematisch werken te koppelen leren kinderen dat het lezen iets kan zijn om van te genieten, maar dat het ook noodzakelijk is om iets te kunnen leren over een bepaald onderwerp.

Onderwerpen als teksten lezen, informatieboeken, teksten schrijven en redigeren komen aan bod. Je krijgt praktische voorbeelden, zodat je een duidelijk beeld krijgt hoe jij dit ook kan uitvoeren in de klas.

Bonus

Tijdens deze maand gaan we ons heel specifiek richten op de themahoek, het opzetten van een circuit en activiteiten rondom taal en lezen.

Maar ik heb nog meer leuke ideeën die ik graag met je wil delen. Denk bijvoorbeeld aan rekenactiviteiten, boekentips en kant-en-klare spellen. Genoeg inspiratie dus laat je verrassen. 😉

wat een pech,
het boek van bakpiet is weg.
kijk het ligt in zee
o nee, o nee!

wat is nu het plan?
is er soms een kind dat bakken kan?

Spelenderwijs rekenen

Over Linda Willemsen

Mijn naam is Linda en ik inspireer al bijna 10 jaar leerkrachten uit de onder- en middenbouw op mijn website klasvanjuflinda.nl. Mede dankzij mijn enthousiasme over het spelenderwijs leren is er in het onderwijs een heuse verandering zichtbaar.

Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen spelenderwijs vorm te geven. Ik ben een groot voorstander van thematisch onderwijs en streef naar een combinatie van werken uit boeken en spelen en leren in hoeken. Niet alleen bij de kleuters, maar juist ook in de hogere groepen.

Via mijn blogs, workshops en e-cursussen hoop ik ook jou te inspireren om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan

Hoe werkt het?

Je koopt een kaartje voor mijn besloten Facebookgroep. Na betaling ontvang je de link naar deze groep en kun je je alvast aanmelden. Op 31 oktober wordt iedereen tegelijkertijd toegevoegd.

Gedurende de maand november gaan we tijdens werkdagen samen aan de slag met het thema Sinterklaas. Je ontvangt tips, ideeën en opdrachten om het thema in jouw klas op te zetten. Ook kun je gerichte vragen aan mij stellen en tips onderling uitwisselen.

Alle materialen en ideeën blijven tot halverwege december beschikbaar.

Doe je ook mee met #themaspel?

In de maand november leer je tijdens mijn besloten Facebookgroep hoe je het thema Sinterklaas met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het onderzoek doen en rollenspel.

Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van andere leerkrachten komen tijdens deze maand aan bod.

Laat je inspireren en doe mee!

20171114_103740